Acasă

Audierea publică - REGIONALIZAREA ROMÂNIEI – DE CE?

imaginea utilizatorului radu.nicosevici
NICOSEVICI
Radu
Președinte, Academia de Advocacy
imaginea utilizatorului corina.dragomirescu
DRAGOMIRESCU
Corina
Vicepresedinte, Academia de Advocacy
imaginea utilizatorului matthijs.van.bonzel
Matthijs van BONZEL
Ambasador, Ambasada Olandei
imaginea utilizatorului juan.castro.pinedo
Juan Castro Pinedo
Director General Adjunct, Agenția de Dezvoltare Regională a Țării Bascilor, Spania
imaginea utilizatorului dorel.sandor
SANDOR
Dorel
Consultant independent
imaginea utilizatorului serban.tiganas
TIGANAS
Serban
Președinte al Ordinului Arhitecților din România
imaginea utilizatorului Simona FIȚ
Simona
FIȚ
Consultant în transparența decizională Academia de Advocacy
AGENTIA PENTRU DEZVOLTARE REGIONALA OLTENIA

Punct de vedere privind reorganizarea administrativ teritoriala a Romaniei

descarcă depoziția

 

Actuala politica de dezvoltare regionala din Romania

Politica de dezvoltare regionala a inceput in Romania inca din 1999 cand a demarat procesul de  constituire a celor 8 regiuni de dezvoltare prin asocierea voluntara a judetelor.  Au fost create de atunci organisme si institutii atat la nivel de decizie politica-Consiliile pentru Dezvoltare Regionala- organisme regionale deliberative constituite pe  principii parteneriale, cat si institutii tehnice care si-au dovedit eficienta in gestionarea fondurile europene (Agentiile pentru Dezvoltare Regionala, organismele intermediare pentru programele operationale- mediu, agricultura, competitivitate economica, resurse umane) dar si alte institutii care  s-au infiintat si functioneaza la nivel regional in domenii diverse cum ar fi statistica teritoriala, mediu, resurse umane, etc).

Procesul privind  reorganizarea teritoriala a tarii trebuie sa inceapa prin elaborarea unui studiu care sa propuna formula de reorganizare calata pe necesitatile Romaniei.

Opinia noastra este ca intregul proces sa demareze dupa finalizarea primului exercitiu de programare (anul 2014).

Costurile procesului

Avand in vedere conditiile economice actuale (inclusiv efectele crizei economice), se impune o evaluare atenta a costurilor pe care le implica o reforma administrativa: reorganizarea structurilor existente, crearea infrastructurii necesare noilor structuri, (sedii, dotari, etc) inclusiv angajarea si pregatirea personalului de specialitate; se impune o analiza atenta a riscurilor si evaluarea acestora din punct de vedere financiar.

Alte costuri de care trebuie sa se tina cont vizeaza organizarea referendumului, modificari aduse constitutiei, dar si costuri administrative legate de modificari ale legislatiei in vigoare.

Noua constructie institutionala

Noua constructie institutionala poate avea loc incepand cu anul 2015, dupa evaluarea actualei perioade de programare 2007-2013. Evaluarea intregului sistem (care va functiona pana atunci), va trebui realizata prin studii  si expertize elaborate de catre experti independenti, va conduce la imbunatatirea si extinderea ansamblului institutiilor care functioneaza la nivel regional.

Luand in considerare experienta acumulata pana in prezent, viitoarea constructie institutionala trebuie sa se bazeze pe actuala configuratie a celor 8 regiuni de dezvoltare, existand deja o identitate regionala, care cuprinde legaturi de apartenenta socio-economice dar si culturale.

Noile entitati regionale ar trebui sa beneficieze de un nivel de reprezentativitate sporit, in special in ceea ce priveste elaborarea si negocierea documentelor strategice, a programelor de dezvoltare in diverse domenii, nepresupunand prin aceasta subordonarea institutiilor cu atributii la nivelul actualelor judete. Totodata trebuie elaborata o analiza detaliata a impactului transferului de atributii si competente, in toate domeniile socio- economice, de la nivelul national la cel regional. De asemenea vor fi avute in vedere riscurile generate de o autonomie financiara insuficient pregatita  la nivel regional, in stabilirea trendurilor de dezvoltare. Daca unele regiuni nu vor avea capacitatea sa gestioneze atat atributiile cat si fluxurile de fonduri in mod eficient, se vor adanci decalajele de dezvoltare, generand polarizarea veniturilor, saracie si cresterea infractionalitatii.

O schimbare administrativa trebuie pregatita si studiata corespunzator – consultari publice, studii sectoriale specifice, scenarii si modele care functioneaza in alte state membre, evaluarea costurilor si beneficiilor sociale si economice, toate acestea fiind actiuni obligatorii pentru a putea minimiza efectele negative atrase de o schimabre de o asemenea anvergura.

Trebuie analizate in detaliu modelele de bune practici din Uniunea Europena, dar adaptate la specificul si istoria recenta a Romaniei.

Analiza  modelelor europene trebuie sa aiba in vedere modul in care functioneaza regiunile administrative in Europa, in state care au traditie si istoric din acest punct de vedere; de ex. Landurile in Germania, regiunile in Italia, dar si in state precum Marea Britanie care nu au structuri administrative regionale, acest fapt nedetermintand  probleme legate de negocierile cu Comisia Europeana.

Argumentul adus  de initiatorii propunerilor privind  reorganizarea administrativ teritoriala a Romaniei il constituie imbunatatirea si accelerarea atragerii de  fonduri europene,  nu poate fi pus in discutie intrucat la acesta data, in urma negocierilor dintre Romania si Uniunea Europeana, exista desemnate organisme atat cu putere deliberativa (consilii pentru dezvoltare regionala, comitete de monitorizare ale programelor, comitete consultative, etc) cat si institutii cu atributii “tehnice” clare si bine stabilite, care au certificarea necesara implementarii programelor europene.

De asemenea, organismele/institutiile care si-au dovedit eficienta, o parte dintre ele trecand prin procese laborioase de acreditate a intregii activitati de catre institutii europene, folosind experienta si expertiza dobandita de acestea in cei 13 ani de functionare, trebuie implicate in acest proces pentru a nu fi doar o decizie politica, ci una bazata pe argumente tehnice.

O modificare a functionalitatii acestora trebuie sa tina cont de evaluarea activității celor care funcționează deja.  Criteriul care trebuie sa stea la baza numirii in posturile cheie trebuie bazat pe competenta si nu pe apartenenta la partide politice.

Analizand demersurile necesare privind propunerea de a se crea o noua organizare administrativ teritoriala a Romaniei consideram ca riscurile, costurile pe care le implica, precum si bulversarile in plan socio-economic sunt considerabil mai mari decat beneficiile pe care le-ar putea aduce o astfel de decizie care influenteaza intreaga societate.

Avand in vedere ca in primul trimestru al anului viitor ar trebui incheiate aranjamentele pentru implementarea fondurilor europene pentru perioada 2014-2020, astfel incat sa se evite pierderea startului pentru implementarea viitoarelor Programe, consideram ca eforturile sinergice ar trebuie sa fie prioritare in aceasta directie.

Opiniile martorilor 250

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.