Acasă

Tineri versatili, o necesitate pentru cerințele imprevizibile din piața muncii?

imaginea utilizatorului vasile.isan
Vasile
IŞAN
Rector, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
imaginea utilizatorului Hudema Maria
Maria
HUDEMA
Lider regional Coaliția 52, Iași
imaginea utilizatorului radu.nicosevici
NICOSEVICI
Radu
Președinte, Academia de Advocacy
imaginea utilizatorului nicolae.cretu
Nicolae
CREŢU
Preşedinte, Comisia de estetică şi istoria artei a Academiei Române, Filiala Iaşi
imaginea utilizatorului alma.andrei
Alma
ANDREI
Șef birou Centrul de Informare Profesională, Orientare în Carieră şi Plasament (CIPO) al Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
imaginea utilizatorului Plesu Gheorghe
Gheorghe
PLEȘU
Președinte, Asociația Oamenilor de Afaceri, Iași
imaginea utilizatorului Roxana MUSCALU HAIDAU
Roxana
MUSCALU HAIDAU
Președinte, Asociația Tehnică de Formare Profesională "TEACH ING", Iași
imaginea utilizatorului Simona FIȚ
Simona
FIȚ
Consultant în transparența decizională Academia de Advocacy
PANAITE Elena Valerica
vicepresedinte
Alianta Sindicala ”Gh. Asachi”
IAŞI, IAȘI

opinie profesor si lider sindical

descarcă depoziția

Principalele măsuri necesare pentru creșterea adaptabilității tinerilor la cerințele pieței muncii

Din punctul meu de vedere, pentru ca tinerii să devină ușor adaptabili la cerințele de pe piața muncii, trebuie să le oferim prin sistemul educational pregatirea necesara pentru a putea aborda diverse ocupatii sau macar curajul de a le incerca. In consecinta, trebuie modificat curriculumul si adaptat unei societati in care informatia este mult prea multa pentru a putea fi sintetizata si retinuta in cadrul pregatirii scolare. De asemenea trebuie gasite modalitati de compatibilizare a curriculumului astfel incit notiunile sa fie corelate intre diversele discipline/materii care sunt studiate in acelasi an, iar in cazul celor care sunt studiate in ani diferiti, sa creasca treptat nivelul de dificultate. Ar fi de preferat ca notiunile sa fie insusite ca urmare a utilizarii lor in cadrul unor sesiuni de deprinderi practice si nu sa ramina la stadiul de teorie. Este necesara introducerea unor noi materii care sa aiba mai multa legatura cu lumea in care traim, la fel ca si gasirea unor modalitati de identificare a tipurilor de inteligenta a tuturor elevilor si utilizarea acestora in cadrul invatarii. Dar, asta nu se poate intimpla in cadrul unor colective mamut, de peste 30 de elevi, cu mijloace didactice invechite sau care lipsesc. Manualele trebuie sa devina instrumente reale de lucru, care sa contina informatie corecta, usor de descifrat si exercitii atractive cu aplicabilitate in lumea reala. Tipurile de meserii in care multi dintre elevi sau studenti sunt pregatiti nu mai corespund demult cu oferta de pe piata muncii, ceea ce e o alta sursa de demotivare.Insa, societatea romaneasca nu ofera locuri de munca suficiente sau suficient remunerate nici pentru cei foarte bine pregatiti, deci, o modificare a ofertei educationale fara o schimbaree a spatiului social in totalitate nu ar produce perturbari majore.Cred ca ar mai trebui ca statul sa ofere mai mult sprijn material tinerilor care doresc sa urmeze studiile gimnaziale sau liceale, deoarece cei mai multi dintre acestia nu o pot face decit in orasele mari unde sunt singurele unitati cu cadre didactice bine pregatite si disponibile. Prin salarizarea insuficienta si demotivanta, scolile din mediul rural au fost lipsite de personalul calificat necesar, de aceea, din start tinerii proveniti din aceasta zona au mai putine sanse. Pentru cei mai multi dintre parintii lor a sustine financiar un copil sau doi la studii este o povara prea mare, de aceea renunta.

Abilitățile, deprinderile cheie care ar trebui dezvoltate tinerilor

Deprinderea de a intelege un text scris, instructiuni transmise clar in forme concise.Capacitatea de a corela informatia dobindita cu cea de punere in practica a ei.Dorinta de a munci pentru a obtine ceva, orice ar fi acest lucru.Deprinderea de a utiliza informatiile in contexte reale.

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.