Acasă

Audiere publica - REGIONALIZAREA ROMÂNIEI – între pericole și oportunități

imaginea utilizatorului Iosif Pop
POP
Iosif
Lider regional al Coaliției 52 pe regiunea Nord Vest
imaginea utilizatorului Ioan LUMPERDEAN
LUMPERDEAN
Ioan
prodecan Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor, Universitatea Babeș Bolyai, Cluj Napoca
imaginea utilizatorului radu.nicosevici
NICOSEVICI
Radu
Președinte, Academia de Advocacy
imaginea utilizatorului dorel.sandor
SANDOR
Dorel
Consultant independent
imaginea utilizatorului Vasile Surd
SURD
Vasile
Prof. univ. dr. emerit al Facultății de Geografie din Cluj Napoca
imaginea utilizatorului Vasile Dâncu
DANCU
Vasile
Președinte al Institutului Român pentru Evaluare şi Strategie, Cluj Napoca
imaginea utilizatorului serban.tiganas
TIGANAS
Serban
Președinte al Ordinului Arhitecților din România
imaginea utilizatorului Simona FIȚ
Simona
FIȚ
Consultant în transparența decizională Academia de Advocacy
AGENȚIA DE DEZVOLTARE REGIONALĂ
AGENȚIA PENTRU DEZVOLTARE REGIONALĂ SUD VEST

Regionalizarea României - între pericole și oportunități

descarcă depoziția

Regiunile, ca noi  structuri administrative, vor trebui sa aiba competente diverse in domenii precum:  dezvoltare economica , dezvoltare sociala, gestionarea  fondurilor  europene, dezvoltare infrastructura, activitati de planificare strategica.

 

Principale avantaje pentru comunitati, care sa rezide din constituirea acestor entitati, ar trebui sa fie urmatoarele:

  • Autonomie financiara si descentralizare administrativa
  • Crestere economica  bazata pe  competitivitate, specificul local, stimularea unor domenii cu traditie si potential de crestere,
  • Atragerea de investitii, posibila  in regiunile cu potential de dezvoltare si cu sanse mici de reusita  in regiunile cu infrastructura insuficienta, sarace, cu probleme sociale
  • Diminuare somajului,  in conditiile unei cresteri  economice sustenabile
  • Dezvoltarea  infrastructurii, in cazul unei bune  planificari si a alocarii unor fonduri corespunzatoare
  • Diminuarea criminalitatii, in corelare cu o cresterea economica sustenabila, existenta unor locuri de munca, institutii functionale.  Pe fondul crizei economice  si a unei pregatiri neadecvate, exista riscul de a se amplifica acest fenomen.
  • Cresterea gradului de colectare a taxelor locale,  posibila pentru regiunile dinamice, dificila de infaptuit in regiunile sarace
  • Capacitate crescuta de accesare si absorbtie a fondurilor europene.

 

Avand in vedere dezbaterile privind crearea regiunilor administrative dar si faptul   ca ne aflam  in plin proces  de pregătire  a  accesării fondurilor europene pentru următorul exerciţiu de programare bugetară 2014-2020, va supunem atentiei urmatoarele riscuri pe care le consideram determinante in infaptuirea acestor demersuri:

 

  1.  Stabilirea oportunitatii crearii regiunilor administrative prin intermediul unor analize socio-economice, a definirii mecanismului institutional, a determinarii costurilor aferente acestui proces

O schimbare administrativa trebuie pregatita si studiata corespunzator, prin consultari publice, studii sectoriale specifice, scenarii si modele care functioneaza in alte state membre, evaluarea costurilor si beneficiilor sociale si economice, toate acestea fiind actiuni obligatorii pentru a putea minimiza efectele negative atrase de o schimbare de o asemenea anvergura.

In  conditiile economice actuale (inclusiv efectele crizei economice), se impune o evaluare atenta a costurilor pe care le implica o reforma administrativa: reorganizarea structurilor existente, crearea infrastructurii necesare noilor entitati, (sedii, dotari, etc) inclusiv angajarea si pregatirea personalului de specialitate. Alte costuri de care trebuie sa se tina cont vizeaza organizarea referendumului, modificari aduse constitutiei, dar si costuri administrative legate de modificari ale legislatiei in vigoare.

 

2. Stabilirea pasilor si a calendarului de lucru

Procesul privind  reorganizarea teritoriala a tarii trebuie sa inceapa prin identificarea formei optime de reorganizare administrativa calata pe necesitatile Romaniei , a definirii mecanismului institutional, a determinarii costurilor aferente acestui proces, o analiza atenta a riscurilor si evaluarea acestora din punct de vedere financiar, in acesta perioada in care trebuie sa  se negocieze cadrul financiar pentru perioada 2014- 2020 (!). 

 

3. Definirea competentelor aferente regiunilor, prin preluarea atributiunilor de la nivel national la cel regional (transfer de competente).

Noile entitati regionale ar trebui sa beneficieze de un nivel de reprezentativitate sporit, in special in ceea ce priveste elaborarea si negocierea documentelor strategice, a programelor de dezvoltare in diverse domenii, nepresupunand prin aceasta subordonarea institutiilor cu atributii la nivelul actualelor judete.

Trebuie elaborata o analiza detaliata a impactului transferului de atributii si competente, in toate domeniile socio- economice, de la nivelul national la cel regional.

Vor fi avute in vedere atat avantajele cat riscurile generate de o autonomie financiara insuficient pregatita  la nivel regional, in stabilirea trendurilor de dezvoltare. Daca unele regiuni nu vor avea capacitatea sa gestioneze atat atributiile cat si fluxurile de fonduri in mod eficient, se vor adanci decalajele de dezvoltare, generand polarizarea veniturilor, saracie si cresterea infractionalitatii (!).

 

4. Stabilirea unui mecanism functional, coerent, aferent institutiilor la nivelul regiunilor astfel incat sa nu existe riscul unor disfunctionalitati.

 

5 . Pregatirea corespunzatoare a perioadei de programare 2014-2020

2013 este  an de  negociere a programelor pentru perioada  2014-2020. Pentru accesarea fondurilor trebuie sa existe structuri functionale,  care sa poata fi  certificate ca autoritati de management si organisme intermediare. Elaborarea documentelor de programare (strategii,  acorduri, programe operationale, proiecte strategice) este deja  mult intarziata fata de alte state membre (de exemplu Polonia) care aveau aceste documente definitivate inca din prima jumatate a anului 2012. Amanarea unei decizii privind elaborarea programelor operationale si functionalizarea structurilor de gestionare va compromite procesul de negociere si ulterior de absorbtie,  pentru Romania si pentru regiuni, vizand perioada 2014- 2020.

 Ca exemplu, pentru perioada actuala de programare (2007- 2013), procesul de planificare si negociere s-a desfasurat pe parcursul a 3 ani cu urmatoarea cronologie:

  • 2005: elaborare si dezbateri asupra PND 2007-2013 
  • decembrie 2005- PND 2007-2013  a fost finalizat şi aprobat în şedinţă de Guvern
  • 19 ianuarie 2006 aprobarea de catre Guvern a proiectului CNSR si a proiectelor Programelor Operationale;
  • 20 aprilie 2006- Transmiterea documentelor la Comisia Europeana
  • iulie 2006- Discutii cu Comisia Europeana;
  • septembrie – octombrie 2006 Revizuire CNSR si PO
  • iulie- decembrie 2007- aprobarea PO, incepand cu POR

 

Existenta regiunilor administrative nu este o conditionalitate impusa de Comisia Europeana, in situatia in care statul membru nu este suficient de bine pregatit pentru acest demers.  

 

Din experienta procesului de planificare pentru perioada 2007- 2013 stim ca  negocierea cu UE pentru alocarea fondurilor  este foarte dura.  In acest caz noua structura- Regiunea trebuie sa aiba credibilitate, legitimitate si structuri functionale care sa demonstreze ca au capacitate  de gestionare a fondurilor (autoritati de management, agentii de plati, etc).  Aceasta capacitate institutionala se construieste in timp, demonstrat fiind de faptul ca, in actuala perioada, organizatiile care nu au avut experiente anterioare in gestionarea de fonduri au in prezent probleme in implementarea programelor operationale.

 

Mentionam in cele ce urmeaza cateva aspecte legate de procesul de regionalizare, pentru a conferi regiunilor administrative forta necesara pentru dezvoltare echilibrata.

 

  • Conferirea unei autonomii locale si o  descentralizare reala, adaptate la nevoile comunitatilor si conditiilor concrete din Romania contribuie la o mai buna guvernare. Totusi, crearea in graba  a mecanismelor de functionare  poate compromite acest proces, generandu-se  dezechilibre si bulversari  in plan socio-economic. 
  • Autonomia financiara a regiunilor trebuie sa aiba in vedere atat mentinerea  in proportie ridicata a taxele locale la nivel regional dar si solidaritatea  intre regiuni. In regiunile mai putin dezvoltate, fara un   suport material real, se va accentua saracia.  Constructia institutionala trebuie definita si implementata si in acest domeniu, astfel incat regiunile sa poata asigura gestiunea fondurilor interne si sa isi creeze structuri acreditate de Comisia Europeana pentru efectuarea platilor din Instrumentele structurale.
  • Crearea unor institutii functionale pe structura regionala

                Desi  sunt create unele dintre aceste institutii la nivel regional,  (ARPM, Directia Regionala de Statistica)  acestea nu au rol de coordonare si integrare functionala pentru structuri similare de la nivel judetean. Alte institutii ce ar trebui sa functioneze la nivel regional precum agentii de somaj, directii de munca, directii pentru infrastructura, directii ale finantelor publice, etc. nu sunt constituite iar functionalizarea acestora, incepand cu legislatia specifica, presupune parcurgerea unor etape intr-un  timp  suficient si resurse importante.

  • Existenta capacitatii de planificare teritoriala, la nivelul fiecarei unitati administrativ teritoriale

                               Planificarea a fost dezvoltata la nivel regional prin crearea structurilor parteneriale si sub coordonarea agentiilor pentru dezvoltare regionala. Este important ca fiecare regiune sa isi construiasca propriul program de dezvoltare, in concordanta cu nevoile si posibilitatile sale, luand in considerare toate domeniile prioritare, utilizand datele preluate din teritoriu. Din pacate nu exista in prezent expertiza necesara  in comune si orase mai mici astfel incat sa putem fundamenta un plan regional bazat pe date concrete (PUG-uri neactualizate, prioritati nedefinite, etc)

In acest sens toate structurile implicate in dezvoltare regionala si locala trebuie sa aiba competente in domeniul planificarii si programarii, inclusiv in ceea ce priveste elaborarea si gestionarea fondurilor europene.

Avand in vedere ca, pana in prezent, dintre programele operationale doar POR a avut vocatie regionala, este nevoie ca mecanisme similare de gestionare  sa se constituie pentru toate domeniile : competitivitate economica, resurse umane, agricultura, etc.,   fiind necesara legislatie specifica si costuri insemnate  pentru acreditarea acestora  din partea organismelor europene.  (!)

  • Dimensionarea costurilor suplimentare, generate de noile structuri  administrative.

             In vederea realizarii noii constructii institutionale vor fi mobilizate resurse importante privind: organizare referendum, alegeri,  sustinere aparat adiminstrativ.

  • Necesitatea  existentei unui consens national

Opinia noastra este ca intregul proces sa demareze dupa finalizarea primului exercitiu de programare, pentru a evita o serie de erori.  

Noua constructie institutionala poate avea loc incepand cu anul 2014, dupa evaluarea actualei perioade de programare 2007-2013. Evaluarea intregului sistem (care va functiona pana atunci), va trebui realizata prin studii  si expertize elaborate de catre experti independenti, va conduce la imbunatatirea si extinderea ansamblului institutiilor care functioneaza la nivel regional.

 

De asemenea, organismele/institutiile care si-au dovedit eficienta, o parte dintre ele trecand prin procese laborioase de acreditate a intregii activitati de catre institutii europene, folosind experienta si expertiza dobandita de acestea in cei 14 ani de functionare, trebuie implicate in acest proces pentru a nu fi doar o decizie politica, ci una bazata pe argumente tehnice.

 

Avand in vedere ca in primul trimestru al acestui an ar trebui incheiate aranjamentele pentru implementarea fondurilor europene pentru perioada 2014-2020, astfel incat sa se evite pierderea startului pentru implementarea viitoarelor Programe, consideram ca eforturile sinergice ar trebuie sa fie prioritare in aceasta directie. Daca implementarea urmatoarelor programe operationale nu va demara in anul 2014, exista riscul ca autoritatile de management si organismele intermediare sa nu beneficieze de  finantare prin asistenta tehnica.

Opiniile martorilor 250

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.