Acasă

Audiere publica - REGIONALIZAREA ROMÂNIEI – între pericole și oportunități

imaginea utilizatorului Iosif Pop
POP
Iosif
Lider regional al Coaliției 52 pe regiunea Nord Vest
imaginea utilizatorului Ioan LUMPERDEAN
LUMPERDEAN
Ioan
prodecan Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor, Universitatea Babeș Bolyai, Cluj Napoca
imaginea utilizatorului radu.nicosevici
NICOSEVICI
Radu
Președinte, Academia de Advocacy
imaginea utilizatorului dorel.sandor
SANDOR
Dorel
Consultant independent
imaginea utilizatorului Vasile Surd
SURD
Vasile
Prof. univ. dr. emerit al Facultății de Geografie din Cluj Napoca
imaginea utilizatorului Vasile Dâncu
DANCU
Vasile
Președinte al Institutului Român pentru Evaluare şi Strategie, Cluj Napoca
imaginea utilizatorului serban.tiganas
TIGANAS
Serban
Președinte al Ordinului Arhitecților din România
imaginea utilizatorului Simona FIȚ
Simona
FIȚ
Consultant în transparența decizională Academia de Advocacy
CĂRBUNE Vlad
Membru
LOBBY TRANSILVANIA
CLUJ, CLUJ-NAPOCA

Regionalizarea României - între pericole și oportunități

descarcă depoziția

 

Obiectivul final, indirect, al procesului de regionalizare-descentralizare trebuie să fie creşterea calităţii vieţii celor asupra cărora procesul va avea impact.

În consonanţă cu nevoile personale şi sociale ale noastre ca indivizi şi respesctiv ca şi comunitate, calitatea vieţii se reflectă în câteva planuri:

1. economic-financiar: nivelul de venituri, bunastarea materiala, echilibrul pieţei de bunuri şi servicii etc.

2. geografic-climatic: calitatea mediului înconjurător, a resurselor naturale existente, a amplasării şi modalităţilor de acces la aceste resurse etc.

3. psihologic-sociologic: asigurarea demnitatii si libertatilor oamenilor, a unui statut corect in societate, a accesului la mijloace de recreere, dezvoltare, invatare, educatie, sanatate, asistenta sociala etc.

4. cultural-istoric: respectarea traditiilor, identitatii socio-culturale

Aceste principii si nevoi de baza ale indivizilor si ale comunitatii trebuie sa fie deasupra oricaror alte interese promovate sau sustinute in interiorul sau in forurile de conducere ale autoritatilor publice, institutiilor statului, guvernului, viitoarelor institutii descentralizate etc.

Societatea civila are datoria de a supraveghea respectarea lor si de a sanctiona orice deturnare a procesului de regionalizare-descentralizate de la linia acestor obiective.

Planurile nevoilor enumerate mai sus trebuie satisfacute in mod echilibrat, armonios si omogen.

Care sunt pericolele / problemele majore specifice României, nesoluționate încă și care ar putea fi rezolvate printr-un proces de regionalizare? Argumentați.

Regionalizarea trebuie sa contribuie la:

·   accesarea directa de catre regiuni a fondurilor comunitare, de dezvoltare

·   gestiunea directa a resurselor economice, naturale, umane in functie de nevoile locale

·   costuri administrative mai reduse pe principiul: “cel mai bun serviciu public la cel mai mic pret

·   asigurarea managementului si controlului administrativ la nivelul regiunilor pentru satisfacerea nevoilor specifice, locale de dezvolatare, infrastructura etc.

·   mentinerea unor echilibre economice si sociale intre regiunile tarii

Trebuie avute in vedere si costurile si riscurile regionalizarii. Din acest punct de vedere, conceperea regionalizarii pe actualele structuri regionale si cu respectarea standardelor NUTS 2, regionalizarea se poate realiza cu costuri si riscuri minime si beneficii maxime.

Care sunt oportunitățile majore specifice României, care ar putea fi valorificate prin procesul de regionalizare? Argumentați.

Oportunitatile majore sunt dezvoltarea turismului si infrastructurii prin atragerea de fonduri si investitii in proiecte regionale raportate la posibilitati, nevoi si viziuni regionale, gestionate regional.

Care sunt avantajele competitive care îndreptățesc localitatea Dumneavoastră în a primi, prin delegare, cel puțin una din competențele cuprinse în Memorandumul adoptat de Guvern privind regionalizarea și care să conducă la o guvernare regională performantă? Argumentați.

Cluj-Napoca are capacitatea de a primi si gestiona eficient toate competentele cuprinse in memorandum, mai ales ca exista deja institutii care au sarcini regionale si vor putea prelua rapid sarcinile suplimentare.

Exista centre de afaceri, exista Agentia de Dezvoltare Regionala Nord-Vest, exista competenta in gestionarea infrastructurii, exista spitale cu medicina de inalta performanta, exista turism promovat la nivel zonal, exista invatamant de calitate la toate nivelurile s.a.m.d. Bazandu-ne pe ceea ce exista deja se pot dezvolta competente si trasa sarcini de natura regionala, fara riscuri sau costuri exagerate.

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.