Acasă

Votul electronic sau votul prin corespondență?

imaginea utilizatorului Alina MUNGIU-PIPPIDI
MUNGIU-PIPPIDI
Alina
Președinte, Societatea Academică din România
imaginea utilizatorului radu.nicosevici
NICOSEVICI
Radu
Președinte, Academia de Advocacy
imaginea utilizatorului Simona POPESCU
POPESCU
Simona
Coordonator proiect Alianța pentru o Românie Curată
imaginea utilizatorului Dacian CIOLOS
CIOLOȘ
Dacian
Fost Comisar European, fost Ministru al Agriculturii si Dezvoltarii Rurale
imaginea utilizatorului Alexandru RADU
RADU
Alexandru
Prof. Univ. Dr., Fac. Ştiinţe Politice, Univ. Creştină Dimitrie Cantemir, Bucureşti
imaginea utilizatorului corina.dragomirescu
DRAGOMIRESCU
Corina
Vicepresedinte, Academia de Advocacy
imaginea utilizatorului Silviu ROGOBETE
ROGOBETE
Silviu
PhD, Brunel, London UK, Conf. Univ. Universitatea de Vest Timisoara
imaginea utilizatorului Emil HUREZEANU
HUREZEANU
Emil
Scriitor si publicist
TEODOR Raluca
Senior Advisor
Societatea Globală a Tinerilor Profesioniști Români (GRASP)
România, , București

Vrem o Romanie democratica, inovatoare si curajoasa

descarcă depoziția

Intr-o lume in care democratia participativa capata tot mai mare amploare, in care discutam despre metode colaborative de lucru intre societatea civial si guvernanti, Romaniei ii lipseste un sistem mult mai elementar, care sta la baza oricarei democratii- si anume un sistemul electoral care sa garanteze in mod real dreptul la vot tutror cetatenilor sai.

Constitutia Romaniei garanteaza dreptul la vot pentru toate persoanele adulte dar GRASP considera ca acest drept nu este insa garantat in mod real si egal celor aproximativ 15% din cetăţenii României care se afla, temporar sau permanent, peste hotare. Voturile lor au reprezentat numai 1.39% dintre cele exprimate la al doilea tur al alegerilor prezidenţiale din 2009. In urma exemplarei mobilizari de la al doilea tur al alegerilor prezidentiale din 2014, acest procent a depasit 3% din voturile exprimate, ponderea ramanand insa una foarte scazuta comparativ cu totalul populatiei aflate in strainatate.  

Aceasta se datorează costurilor mari pe care le presupune deplasarea la secţiile de votare, dar şi problemelor administrative care au intervenit în secţiile de votare din străinătate. Mai mult, alegerile prezidentiale din 2014 au aratat ca desi s-au prezentat la vot mai putin de jumatate din numarul cetatenilor asteptati la urne conform estimarilor MAE, unele sectiile de votare au fost incapabile sa asigure tuturor  cetatenilor prezenti posibilitatea de a-si exercita dreptul la vot.

Ca  rețea internațională ce vizeaza participarea publică a cetățenilor români, inclusiv a celor aflați temporar sau permanent în străinătate (infiintata in 2008 ca GRSPSociety), am adresat aceasta problema, a participarii efective la procesul democratic al alegerilor, incepand cu 2009 prin intermediul proiectului Diaspora Voteaza

In urma  realizarii unui studiu privind metodele de vot la distanta in alte tari, a organizării a 17 dezbateri cu reprezentanţi ai românilor din 11 ţări, colectării de chestionare pe acest subiect de la români din 26 ţări, realizării unei serii de discuţii cu experţi în domeniu şi a unei analize detaliate a soluţiilor folosite în alte ţări, Diaspora Voteaza a ales sa sustina introducerea votului prin internet, lansand un policy paper in acest sens in noiembrie 2010.

Solutia pe care GRASP o sustine pentru Romania anului 2015 este introducerea unui mecanism alternativ de vot electronic, un  sistem informatic riguros testat in prealabil Sistemul ar fi deschis intr-o prima faza romanilor aflati temporar sau permanent in strainatate, ulterior el putand fi scalat pentru intreaga populatie cu drept de vot, daca se va considera oportun.

In acest fel, am putea vorbi despre o Romanie democratica-care garanteaza dreptul la vot tuturor cetatenilor sai si nu doar unei parti a acestora, inovatoare-care aplica noile tehnologii pentru a raspunde provocarilor actuale determinate de o noua realitate demografica  si curajoasa- care sa isi asume implementarea unui sistem nou, bazat pe tehnologie si aliniat noii tendinte a e-democratiei, de viitor, construind astfel si pe imaginea unui real hub IT al regiunii.

Sistemul alternativ ar rezolva astfel principala problema identificata, si anume discriminarea cetatenilor care nu se afla in tara in ziua alegerilor, permitand o prima pilotare a sa in randul celor cateva milioane de romani vizati, inainte de a-l extinde la nivelul intregului electorat.

Principalele avantaje ale votului prin internet, in opinia noastra :

  • Eficienta costurilor de operare pe termen lung. Odată cu dezvoltarea iniţială a sistemului, folosirea lui la fiecare tur de scrutin necesită eforturi organizatorice reduse în ceea ce priveşte personalul, infrastructura fizică, materialele necesare pentru a vota, transmiterea şi numărarea votului.
  • Experienţa celorlalte state poate fi folosită cu succes ca reper în alegerea metodei cele mai eficiente pentru România si gestionarea riscurilor de implementare.
  • Securitate si monitorizare. Atât timp cât sistemul supus unor teste riguroase de securitate înaintea folosirii lui, şi este permanent scanat pe durata procesului, riscurile sunt foarte mici. De asemenea, spre deosebire de votul prin corespondenţă, procesul poate fi monitorizat în timp real de observatori din partea partidelor politice.
  • Depistarea oricărui vot dublu. Întrucât sistemul va fi folosit în combinaţie cu registrul electoral electronic, odată introdus CNP-ul în sistemul integrat, în cazul în care persoana respectivă va vota într-o altă locaţie, acest lucru va fi verificat cu uşurinţă. Pe termen mediu, odată cu dezvoltarea sistemului de verificare în timp real a identităţii persoanelor prezente la vot, se va ajunge la imposibilitatea votului dublu.
  • Creşterea gradului de participare. Votul prin internet este o modalitate de vot flexibilă, putin birocratica ce nu necesita deplasarea la secţia de vot/posta.
  • Votul electronic nu implică un cost suplimentar semnificativ pentru cei care deţin un computer şi au acces la internet. Votarea on-line este rapidă pentru că presupune doar câteva minute în faţa calculatorului.
  • Accesibilitatea şi atractivitatea, în primul rând pentru populaţia tânără, considerată ca fiind dificil de mobilizat. E-votingul a fost desemnat drept una dintre solutiile pentru cresterea participarii electorale a tinerilor in 2012, in urma consultarilor la nivel european din cadrul Dialogului Structurat.
  • Numărătoarea voturilor se face automat, rapid, iar raportarea rezultatelor este mult mai rapida decat in cazul altor sisteme de vot
  • Votul prin internet nu este dependent de serviciile poştale ale altor ţări, dependenţă care poate genera deficienţe în gestionarea transmiterii voturilor. De asemenea, se poate elimina orice suspiciune generată de potenţiala pierdere a unor voturi. Nu în ultimul rând, existenţa unor întârzieri datorate primirii votului poştal după termenul limită, poate genera probleme logistice semnificative. Întrucât din principiu, ar trebui ca plicurile să poată fi expediate până în ultima zi de campanie, rezultatele finale ale alegerilor ar putea fi aflate numai după primirea

tuturor plicurilor, adică după mai bine de două săptămâni. În schimb, dacă se impune un termen limită anterior finalizării campaniei electorale (de exemplu, o săptămână) votanţii nu vor putea lua in calcul ultimele evenimente din campania electorală

  • Votul prin internet poate fi folosit cu uşurinţă pentru turul II al alegerilor Prezidenţiale. În schimb, organizarea votului prin poştă în numai 10 zile poate implica dificultăţi tehnice insurmontabile. Întrucât rezultatele oficiale se află în 2-3 zile din momentul finalizării procesului de votare, ar rămâne numai 10 zile pentru trimiterea plicurilor de către autorităţi, completarea lor şi trimiterea înapoi a plicurilor cu buletinele de vot.

In jurului votului prin internet circula si o serie de mituri false pentru care noi am prezentat contra-argumente si in policy paper-ul Diaspora Voteaza. Cele mai importante dintre acestea ar fi:

  • Sistemul de vot electronic se poate defecta în ziua alegerilor conducând la probleme majore. Fals, tehnologia este într-adevăr una relativ nouă, dar a fost deja testată în nenumărate ocazii. Sistemul folosit poate fi pretestat ‘off-line’ suficient de mult pentru a fi identificate orice potenţiale probleme. Nu au existat alegeri în care votul prin internet să se fi blocat pentru o perioadă semnificativă.
  • Votul prin internet poate fi blocat sau fraudat de către hackeri. Prin alegerea unei soluţii de securitate potrivită şi scanarea permanentă a sistemului pe parcursul procesului de vot, acest pericol poate fi ţinut sub control, asa cum s-a si intamplat pana acum in tarile care au folosit un astfel de sistem. Mai mult, pentru securizarea bazei de date se pot folosi solutii care garanteaza ca aceasta nu poate fi modificata sua stearsa fara ca acest lucru sa fie detectat
  • Proporţia votanţilor folosesc calculatorul pentru accesarea internetul este încă redusă. Rata de acoperire a internetului este foarte mare în majoritatea ţărilor unde se află un număr mare de cetăţeni români, iar tendinţa privind folosirea calculatorului este unul puternic ascendent.Conform Eurostat, doar 18% din populatia UE nu folosise niciodata calculatorul in 2014

Alte aspecte pe care le consideram importante in implementarea unui astfel de sistem

  • Asigurarea unei licitatii transparente, cu conditii care sa elimine eventualele suspiciuni privind interese politice la adresa firmei castigatoare
  • Implementarea unui sistem open source care sa permita in mod obligatoriu monitorizarea in timp real  si auditarea
  • Testarea riguroasa a platfomei inainte de alegeri

In plus, ar trebui luata in calcul constituirea unei celule IT dedicate la nivelul autoritatilor responsabile, care sa asigure scanarea, securizarea sistemului si mentenanta acestuia.

Romania are nevoie de un mecanism alternativ de vot la distanta. Cea mai moderna si eficienta solutie, in opinia GRASP,  este introducerea votului electronic. Acest mecanism este oportun a fi introdus in viitorul apropiat pentru cetatenii romani care nu se afla in tara in ziua alegerilor.  Vot electronic pentru o Romanie democratica, inovatoare si curajoasa!

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.