Acasă

Votul electronic sau votul prin corespondență?

imaginea utilizatorului Alina MUNGIU-PIPPIDI
MUNGIU-PIPPIDI
Alina
Președinte, Societatea Academică din România
imaginea utilizatorului radu.nicosevici
NICOSEVICI
Radu
Președinte, Academia de Advocacy
imaginea utilizatorului Simona POPESCU
POPESCU
Simona
Coordonator proiect Alianța pentru o Românie Curată
imaginea utilizatorului Dacian CIOLOS
CIOLOȘ
Dacian
Fost Comisar European, fost Ministru al Agriculturii si Dezvoltarii Rurale
imaginea utilizatorului Alexandru RADU
RADU
Alexandru
Prof. Univ. Dr., Fac. Ştiinţe Politice, Univ. Creştină Dimitrie Cantemir, Bucureşti
imaginea utilizatorului corina.dragomirescu
DRAGOMIRESCU
Corina
Vicepresedinte, Academia de Advocacy
imaginea utilizatorului Silviu ROGOBETE
ROGOBETE
Silviu
PhD, Brunel, London UK, Conf. Univ. Universitatea de Vest Timisoara
imaginea utilizatorului Emil HUREZEANU
HUREZEANU
Emil
Scriitor si publicist
VIȘAN Cătălin Florentin
Marea Britanie, West Midlands , Coventry

Reevaluarea sistemului electoral Roman

descarcă depoziția

1. Ce sistem electoral (traditional, corespondenta, electronic, mixt) vi se pare cel mai potrivit pentru electoratul actual al Romaniei?

Este momentul ca Romania sa isi indrepte atentia catre alte noi forme de vot care vor facilita exercitarea acestui drept constitutional si nu ingreunarea sa. Dupa evenimentele ultimului tur de scrutin, consider ca este timpul ca tara noastra sa adopte un mod mixt de vot (electronic, cel prin corespondenta dar si cel prin buletine de vot) care vor putea facilita o buna desfasurare a intregului proces atat pe teritoriul tarii cat si in afara acestuia.

Votul mixt ar putea facilita procesul in sine pentru membri tuturor categoriilor societatii civile si este de recomandat sa fie propus catre cetatenii Romaniei ca optiune si nu impus ca si unica solutie. Tinand cont de faptul ca in proportie de 55% din populatia tarii locuieste in mediul urban si restul de 45% locuieste in mediul rural, unele sisteme de vot vor putea fi folosite cu intaietate, cum ar fi cel electronic in mediul urban mai intai ca apoi sa fie introdus si in mediul rural, unde sa presupunem, accesul la mijloace de telecomunicatie si sisteme mobile poate fi mai redus.

Introducerea acestui sistem mixt poate fi facuta treptat si nu ca o alternativa a votului traditional ci ca o solutie pentru a imbunatati unele din lacunele pe care votul curent le poseda.

2. Care sunt obstacolele pe care le identificaţi pentru sistemul de vot preferat de Dumneavoastră şi cum considerati ca ar putea fi depăşite?

Primul si cel mai important obstacol in creerea si implementarea unui sistem electronic de vot este securizarea datelor si autentificarea fiecarui cetatean prin intermediul CNP-ului. Pentru a evita asa numitul „turism electoral” este nevoie de un sistem informatic centralizat bine pus la punct prin care CNP-ul sau orice alt element de siguranta cum ar fi seria actului de identitate, ar putea fi verificate in timp real, iar in acest mod se poate evita votul multiplu. In acest mod cetatenii care isi vor exprima dreptul la vot se vor inregistra introducand numele, prenumele, data nasterii, adresa de domiciliu sau resedinta precum si alte informatii de identificare cum ar fi Cartea de Identitate sau Pasaportul. In acelasi timp acest sistem ar putea fi folosit de catre toti cetatenii tarii indiferent daca ei se afla la momentul exercitarii dreptului de vot in interiorul statului sau in afara granitelor.

Pentru a evita situatiile de genul celei create la alegerile din 2014 unde multi din cetatenii Romani aflati peste hotare nu au putut vota, fie pentru ca nu a fost luati in calcul atunci cand au fost tiparite buletinele de vot fie ca nu au fost prezenti in niciun registru ca fiind domiciliati in acea zona sau regiune, se recomanda creerea unui sistem de inregistrare a tuturor cetatenilor din afara granitelor cu domiciliul stabil si tara in care acestia se afla. O cifra aproximativa a tuturor cetatenilor Romani aflati pe teritoriul Uniunii Europene este furnizata de Banca Mondiala si aceasta ne prezinta 2.9 milioane de romani in anul 2013 ca fiind repartizanti intre cele 27 de state membre ramase.

Costurile initiale pentru creerea unui sistem electronic de vot pot fi considerate mari in comparatie cu sistemele traditionale prezente, dar acestea vor fi reduse ulterior doar la costurile de optimizare si mentenanta.

Un ultim punct foarte important este ca cetatenii cu drept de vot sa isi exprime dorinta de a folosi unul dintre cele 3 tipuri de vot, cel traditional, cel electronic sau cel prin corespondenta.

3. Ce ar trebui sa aiba in vedere Autoritatea Electorala din Romania, pentru ca sa va puteti exercita dreptul constitutional de a vota, in conditii de respect si demnitate umana?

Consider ca legislatia in vigoare nu permite functionarea in conditii optime a unui astfel de sistem mixt la aceasta data si ca mai intai recomandarile trebuiesc facute catre directia Legislativului si a Executivului pentru adoptarea unor legi noi ca apoi Autoritatea Electorala Permanenta sa aibe obligatia de a informa cetatenii sai si de a face cunoscute dispozitiile legi, incluzand toate procedurile noului tip de vot, atat pentru cei aflati pe teritoriul tarii cat si in afara acesteia.

Sugestii:

  • Consultare publica, transparenta si eficienta pe o perioada rezonabila cu experti in domeniu;
  • Sesiune de analiza a propunerilor facute de catre membrii societatii civile cat si alte organizatii;
  • Interval de adoptare a propunerilor adresate;
  • Modalitate transparenta de selectare a sistemului/sistemelor de vot;
  • Implementarea unui/unor sisteme de vot, mult mai facile si accesibile tuturor membrilor societatii fara a-i favoriza sau defavoriza pe unii;
  • O baza de date actualizata cu toti cetatenii aflati pe teritoriul tarii cat si in afara acesteia cu drept de vot incluzand optiunea acestora.

Oricare ar fi alegerea adoptata, fara o consultare publica, transparenta si cu dreptul cetatenilor de a participa, introducerea oricarui tip de sistem sau mentinerea celui actual va fi destinat esecului fara creerea unei baze de date cu informatii actualizate despre cetatenii sai.

 

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.