Acasă

Votul electronic sau votul prin corespondență?

imaginea utilizatorului Alina MUNGIU-PIPPIDI
MUNGIU-PIPPIDI
Alina
Președinte, Societatea Academică din România
imaginea utilizatorului radu.nicosevici
NICOSEVICI
Radu
Președinte, Academia de Advocacy
imaginea utilizatorului Simona POPESCU
POPESCU
Simona
Coordonator proiect Alianța pentru o Românie Curată
imaginea utilizatorului Dacian CIOLOS
CIOLOȘ
Dacian
Fost Comisar European, fost Ministru al Agriculturii si Dezvoltarii Rurale
imaginea utilizatorului Alexandru RADU
RADU
Alexandru
Prof. Univ. Dr., Fac. Ştiinţe Politice, Univ. Creştină Dimitrie Cantemir, Bucureşti
imaginea utilizatorului corina.dragomirescu
DRAGOMIRESCU
Corina
Vicepresedinte, Academia de Advocacy
imaginea utilizatorului Silviu ROGOBETE
ROGOBETE
Silviu
PhD, Brunel, London UK, Conf. Univ. Universitatea de Vest Timisoara
imaginea utilizatorului Emil HUREZEANU
HUREZEANU
Emil
Scriitor si publicist
URSESCU Gabriel
Coordonator
Intresseföreningen för Rumäner i Sverige
Suedia, , Stockholm

DEPOZITIE A COMUNITATII ROMANILOR DIN SUEDIA IN CEEA CE PRIVESTE IMBUNATATIREA SISTEMULUI ELECTORAL DIN ROMANIA

descarcă depoziția

Urmare a alegerilor presedentiale din Noiembrie 2014 si modul dezastruos in care acestea au fost organiziate  de catre autoritatile romanesti per ansamblul lor, necesitatea imbunatatirii ei este un deziderat al societatii civile romanesti, indiferent ca ea isi desfasoara activitatea in Romania sau in strainatate. Acest deziderat nu se poate realiza decit impreuna cu consultarea societatii civile avand in vedere ca autoritatile si partidele politice romanesti au dat dovada de superficialitate si chiar sfidare la adresa poporului roman.

RETINETI URMATOARELE - alegeri  presedentiale 2014:

In cadrul turului 1 a fost prezent doar un singur observator acreditat si citIva voluntari. In turul 2, prezenti 3 observatori autorizati si 4-5 voluntari ce au asigurat buna desfasurare a alegerilor impreuna cu personalul ambasadei. Nu a fost prezent nici un membru al vreunui partid politic in comisia de votare. In Suedia la aproximativ 30.000 de romani a fost arondata doar 1 sectie de votare la un teritoriu de 2 ori mai mare ca al Romaniei. La alegerile europarlamentare cu prezenta de nr votanti totala de aproximativ 350 de persoane au fost arondate 2 sectii de votare ( ICR si ambasada ) in schimb la presedentiala a fost doar 1 sectie de votare ( la ambasada ) unde au votat peste 1700 cetateni .

Multi romani au fost nevoiti sa voteze in Danemarca sau Norvegia stind la coada ore intregi si conducind ore pina la destinatie.

Surse : 1.Raportul observatorilor trimis Centrului de Resurse Civice; 2. personalul ambasadei; 3. marturii comunitatea romaneasca, asociatii.

            Inca din perioada premergatoare alegerilor membrii comunitatii romanesti din Suedia, persoane fizice, asociatii au sesizat prin diferite cai de comunicare, catre reprezentanti ai Ambasadei Romaniei in Suedia dorinta ca algerite presedentiale sa fie  bine organizate astfel incit numarul votantilor sa fie cit mai mare avand in vedere:

- interesul crescut pt  alegerile presedentiale;

- numarul in crestere de cetateni romani in Suedia din ultimii ani;

- cresterea numarului de cetateni romani din orasele: Stockholm, Malmo, Goteborg si zonele adiacente;

- distantele mari de la care vin votantii si necesitatea organizarii si popularizarii eventualelor noilor sectii de votare.

Ca urmare propunem propunerile noastre sunt:

1.Sistem mixt de vot: electronic ( 55% ) , anticipat ( 25% ) , prin corespondenta ( 20%)                                                           

( sondaj intern al initiativei noastre :  https://www.facebook.com/events/1584031098503944/ )

2. Costurile cele mai mici sunt legate strict de implementarea unui sistem electronic sigur si eficient. ( avantaje pt cei ce au accest la internet ). Votul prin corespondenta si votul anticipat da posibilitatea celor care nu au acces la internet sa voteze ceea ce presupune costuri administrative ridicate.

3. Sistemul mixt da posibilitatea ca un numar mult mai mare de cetateni sa-si exprime votul. Satisfactia unor alegeri corecte, transparente si mai ales reale este beneficiul cel mai mare.

4.Beneficii: numar mare de votanti, costuri eficientizate pentru cetateni, comoditate, accesibilitate crescuta pt toti cetatenii.

6. Infiintarea cu ajutorul autoritatilor suedeze si a voluntarilor din comunitatile romanesti a unor sectii de votare (reducere cheltuieli, accesibilitate, transparenta)

7. Infiintarea la Goteborg si Malmo a unor consulate ce rezolva problema sectiilor de votare  ( vor anticipat ) cit problemele curente ale comunitatilor romanesti.

8.Anteconsultarea cu comunitatile romanesti poate duce la solutii eficiente si la un impact pozitiv la alegeri si nu numai.

9. Modelul Francez, Suedez- Estonian sunt de referinta

Concluzii:

            Comunicarea intre autoritati si comunitate poate reduce sau chiar elimina multe neplaceri. Modul cum au fost organizate alegerile din 2014 a fost unul sfidator, motiv pentru care solicitam in continuare ca factori politici care  si acum se afla in functie sa fie trasi la raspundere. O asemenea situatie, exclusiv din cauza acestora a dus un deserviciu de imagine enorm Romaniei.                                         

Solicitam ca noua lege electorala sa nu puna piedici si bareme dificile formarii unei noi clase politice, de asemenea cerem solemn introducerea in Constitutie a ,,punctului 8 de la Timisoara´´. Luam in calcul punerea in discutie de catre societatea civila si partide politice a organizarii de alegeri anticipate.  De asemenea putem puncta  stringenta unei noi administratii, depolitizate, profesioniste.

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeanã, vã invitãm sã vizitați www.fonduri-ue.ro.
Conținutul acestui material nu reprezintã în mod obligatoriu poziția oficialã a Uniunii Europene sau a Guvernului României.